Czy warto korzystać z usług zarządcy nieruchomości?
Korzystanie z usług profesjonalnego zarządcy nieruchomości wciąż jest w Polsce znacznie mniej popularne niż na zachodzie. Zdecydowana większość właścicieli mieszkań zajmuje się tym samodzielnie. Bywają jednak sytuacje, w których fachowa pomoc jest niezbędna. Kiedy zatrudnienie zarządcy to dobry pomysł? I czym właściwie będzie mógł się za nas zająć? Sprawdźmy.
Kiedy warto pomyśleć o zarządcy?
Profesjonalne zarządzanie nieruchomością to usługa stworzona dla osób, które z różnych przyczyn nie mogą samodzielnie zająć się wynajmowanym mieszkaniem lub domem. Klienci tego typu firm najczęściej mieszkają w innym mieście i z powodu odległości doglądanie najmu byłoby dla nich bardzo trudne. Fachowy zarządca sprawdza się też w sytuacji, gdy na rynek najmu chcemy wprowadzić lokum znajdujące się zagranicą.
O powierzeniu zarządzania lokalem profesjonaliście mogą pomyśleć też osoby, które mają niewiele czasu lub udostępniają lokatorom kilka mieszkań. Obowiązki rentiera w tym wypadku mogą ich przytłoczyć i wsparcie będzie bardzo cenne.
Czym zajmie się za nas fachowy zarządca?
Zadaniem firmy zarządzającej nieruchomością jest przejęcie od właściciela wielu stresujących obowiązków związanych z najmem. Wsparcie zaczyna się często już na etapie przygotowania lokum do wynajęcia. Zarządca może pomóc nam uprzątnąć dom lub mieszkanie i zająć się drobnymi naprawami, jeśli wymaga tego stan techniczny nieruchomości. Gdy jest to potrzebne, umożliwi też potencjalnym lokatorom obejrzenie lokalu i pomoże znaleźć odpowiednich najemców. Do obowiązków zarządcy może należeć też podpisanie umowy najmu i sporządzenie protokołu przekazania mieszkania.
Najważniejsza praca zarządcy zaczyna się jednak w momencie, gdy mieszkanie lub dom jest już wynajmowane. To on zajmuje się wtedy kontaktem z lokatorami i na bieżąco rozwiązuje ich problemy. Na niego spada więc obowiązek drobnych napraw, przyjmowanie czynszu i regulowanie opłat związanych z użytkowaniem mieszkania. Jeśli tego potrzebujemy, zarządca załatwi za nas również kwestie związane z ubezpieczeniem lokalu.
Bardzo ważnym obowiązkiem zarządcy jest kontrola stanu mieszkania w czasie trwania umowy najmu. Po konsultacji z właścicielem rozstrzyga on wszystkie kwestie sporne, związane na przykład z rozliczeniem kaucji.
Ze wsparcia firmy zarządzającej możemy korzystać również w momencie, gdy nasi lokatorzy opuszczają mieszkanie. Zarządca ma wtedy za zadanie dokonać odbioru lokalu i rozliczyć w naszym imieniu depozyt czyli kaucję. To znaczna oszczędność czasu. Co ważne jest on osobą pierwszego kontaktu nie tylko dla najemców, ale i dostawców wody czy prądu. Jeśli go do tego upoważnimy, może też załatwiać sprawy ze spółdzielnią czy wspólnotą opiekującą się budynkiem. Dzięki zatrudnieniu tego rodzaju specjalisty mamy więc pewność, że mieszkanie będzie pod fachową opieką, a my jako właściciele zyskujemy poczucie bezpieczeństwa oraz czas i przestrzeń na inne ważniejsze dla nas sprawy.