Home staging: jak zwiększyć atrakcyjność nieruchomości?
Sprzedaż mieszkania w dobrej cenie nie zależy wyłącznie od lokalizacji metrażu. Obecnie kluczem do szybkiego i korzystnego procesu sprzedażowego staje się tzw. home staging, czyli profesjonalne przygotowanie mieszkania pod kątem estetyki i funkcjonalności. To strategia, która zdobyła ogromną popularność w wielu zachodnich krajach, a teraz zyskuje na znaczeniu również w Polsce.
Przyciągająca wzrok inscenizacja mieszkania
Zanim zdecydujemy się sprzedać lokal, niepodważalną sztuką jest ukazanie pełni jego potencjału. Pozwoli to potencjalnym kupującym zobaczyć to, czego sami nie potrafiliby sobie wyobrazić. Choć lokalizacja, infrastruktura i położenie mieszkania nadal są czynnikami, na które nie zawsze mamy wpływ to home staging staje się naszym tajnym orężem, aby nasza oferta wyróżniała się na tle konkurencji. Osoba zajmująca się zawodowo tego typu aranżacją lokalu mieszkalnego dba nie tylko o udekorowanie przestrzeni, ale również o optymalizację układu pomieszczeń, podkreślenie atutów wnętrza oraz usuwanie elementów, które mogłyby zniechęcić do zakupu.
Kluczowe elementy home stagingu
Najważniejszym krokiem są gruntowne porządki. Całe mieszkanie musi lśnić czystością, a kuchnia i łazienka powinny być dla nas priorytetem. Uprzątnięcie nadmiaru mebli oraz zbędnych przedmiotów sprawi, że wzrokowo lokal wydawać się będzie na dużo większy niż w rzeczywistości. Choć generalny remont nie jest koniecznością to warto pomyśleć o pomalowaniu ścian w jasnych. Ich czystość korzystnie wpłynie na pierwsze wrażenie. Warto również zadbać o naprawę wszystkich małych usterek, tak aby w dniu prezentacji mieszkania potencjalny kupujący nie zniechęcił się np. cieknącym kranem, czy pękniętą szybą. Kluczem do prawidłowej ekspozycji jest oświetlenie. Zarówno naturalne, jak i sztuczne światło powinny być starannie dostosowane do charakteru każdego pomieszczenia. W tym momencie trzeba wspomnieć o oknach. Dobrym pomysłem będzie zmiana zasłon na jak najbardziej jasne i lekkie. Da to wyraz łagodnego usposobienia całości nieruchomości, co na prezentacji potrafi zdziałać nie lada cuda. Ponadto w miejscach do tego przeznaczonych mile widziane jest rozstawienie różnego rodzaju dekoracji. Tekstylia, świeże kwiaty, świece czy owoce. Niewielkim nakładem można znacząco poprawić wrażenia estetyczne. Oczywiście nie zapomnijmy o bodźcach innych niż wzrok. Świeży i przyjemny zapach ma ogromny wpływ na ogólny pozytywny odbiór mieszkania. Przed wizytą klienta należy dokładnie je przewietrzyć. Na sam koniec trzeba zadbać o ogłoszenie z ofertą sprzedaży. Nikogo nie zdziwi fakt, że jej najważniejszym elementem będą wysokiej jakości zdjęcia, aby przyciągnąć uwagę jak największej ilości osób. Firmy zajmujące się home stagingiem często oferują profesjonalne sesje fotograficzne w ramach swoich usług.
Czy warto inwestować w home staging?
Na rynku dostępne są różne opcje skorzystania z usług profesjonalistów. Początkowa konsultacja wskazująca działania do podjęcia to koszt około 200-300 zł. Natomiast pełne zaangażowanie ludzi zajmujących się przygotowaniem lokalu na sprzedaż jest uzależnione od wielkości mieszkania i zakresu prac, jednak to zazwyczaj niewielki wydatek w porównaniu z potencjalnym zyskiem ze sprzedaży. Oczywiście wszystko to możemy zrobić samemu i w ten sposób oszczędzić trochę pieniędzy. Jednak warto się zastanowić, czy czas który na to poświęcimy, nie jest przypadkiem cenniejszy od kwoty, którą przekażemy osobie, który zrobi to najlepiej, ponieważ robi to na co dzień.